Responsibility finds its way but irresponsibility makes excuses

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Responsibility finds its way but irresponsibility makes excuses


"In life

problems have to be faced because

So that

We fight with them even stronger

Come shine. " 

"जीवन में 
समस्याओं का सामना इसलिए करना पड़ता है 
ताकि 
हम उन से लड़कर और भी मजबूती के साथ 
निखर कर आये। "

Success
Introduces us to the world
and failure
Introduces us to the world.

सफलता 

हमारा परिचय दुनिया से करवाती है, 

और असफलता 

हमें दुनिया का परिचय करवाती है। 

Until noon
Every lie sold in the market,
And me
Sat till the evening with the truth.

दोपहर तक 

बाजार में बिक गया हर झूठ, 

और मैं 

सच को लेकर शाम तक बैठा रहा। 

people want,
That you do better
But
He never wanted
That you do better than them.

लोग चाहते हैं, 
कि आप बेहतर करें, 
लेकिन 
वह कभी नहीं चाहते, 
कि आप उन से भी बेहतर करें। 






Tribals of India and their position in India

The word Adivasi is made up of two words 'Adi' and 'Vasi' and it means native. Tribals are a part of India's population as large as 8.6% (10 crore). In ancient writings, the tribals have been called Atvika and Vanvasi. Mahatma Gandhi has called the tribals as Giriraj (people who live on the hills). The term 'Scheduled Tribe' has been used for the tribals in the Indian Constitution. The major tribal communities of India are Bhilala, Dhanka, Gond, Munda, Khadia, Ho, Bodo, Kol, Bhil, Koli, Fanat, Sahariya, Santhal, Kudmi Mahto, Meena, Oraon, Lohra, Pardhan, Birhor, Andh, etc.


Major tribal tribes of some states of India

Tribals in India are often referred to as 'tribal people'. Tribals are predominantly a minority in the Indian states of Orissa, Madhya Pradesh, Bihar, Jharkhand, West Bengal, while it is a majority in the Indian northeastern states, such as Mizoram. The Government of India has recognized them as "Scheduled Tribes" in the Fifth Schedule of the Constitution of India. Often they are placed in the same category "Scheduled Castes and Tribes" along with the Schedule Castes.
The Mundas are a tribe of India, who mainly live in the Chota Nagpur region of Jharkhand. This is a very ancient tribe living in India, but some historians are taking advantage of the illiteracy of the people of Munda community, making a deep conspiracy to grab the mining reserves buried under their lands by declaring them as foreigners. Apart from Jharkhand, they also live in the Indian states of Bihar, West Bengal.


Living and condition of Munda tribe

Their language Mundari is a major language of the Agneya language family. Their food is mainly paddy, mahua, maize, fruits and flowers of the forest. They wear cotton and cotton clothes. There is a special type of saree for women, which is called Barah Hathiya (Barki Liza). Men use a simple dhoti, which is called Tolong. It is a major tribe of India. Their population as of the 20th century was approximately 1,000,000.


भारत के आदिवासी तथा भारत में उनकी स्थिति


आदिवासी शब्द दो शब्दों 'आदि' और 'वासी' से मिल कर बना है और इसका अर्थ मूल निवासी होता है। भारत की जनसंख्या 8.6% (10 करोड़ )जितना बड़ा एक हिस्सा आदिवासियों का है। पुरातन लेखों में आदिवासियों को अत्विका और वनवासी कहा गया है। महात्मा गांधी ने आदिवासियों को गिरिराज (पहाड़ पर रहने वाले लोग ) कह कर पुकारा है। भारतीय संविधान में आदिवासियों के लिए 'अनुसूचित जनजाति' पद का उपयोग किया गया है। भारत के प्रमुख आदिवासी समुदायों में भीलाला, धानका, गोंड, मुंडा, खड़िया, हो, बोडो, कोल, भील, कोली, फनात, सहरिया, संथाल, कुड़मी महतो, मीणा, उरांव, लोहरा, परधान, बिरहोर, आंध, आदि हैं।

भारत के कुछ राज्यों की प्रमुख आदिवासी जनजाति 


भारत में आदिवासियों को प्रायः 'जनजातीय लोग के रूप में जाना जाता है। आदिवासी मुख्य रूप से भारतीय राज्यों उड़ीसा, मध्य प्रदेश, बिहार, झारखण्ड, पश्चिम बंगाल में अल्पसंख्यक है जबकि भारतीय पूर्वोत्तर राज्यों में यह बहुसंख्यक है, जैसे मिजोरम। भारत सरकार ने इन्हे भारत के संविधान की पांचवी अनुसूची में "अनुसूचित जनजातियों" के रूप में मान्यता दी है। अक्सर इन्हें अनुसूची जातियों के साथ एक ही श्रेणी "अनुसूचित जाती एवं जनजाति" में रखा जाता है। 
मुंडा भारत की एक जनजाति है, जो मुख्य रूप से झारखण्ड के छोटा नागपुर क्षेत्र में निवास करता है। यह भारत में निवास करने वाला अति प्राचीन कबीला है मगर कुछ इतिहासकार मुंडा समुदाय के लोगो की अशिक्षा का फायदा उठाकर उन्हें विदेशी घोषित काके उनकी जमीनों के नीचे दबे हुए खनन भंडार को हड़पने की गहरी साजिश रच रहे है। झारखण्ड के अलावा ये बिहार, पश्चिम बंगाल भारतीय राज्यों में भी रहते है।  

मुंडा जनजाति का रहन-सहन तथा उनकी स्थिति

इनकी भाषा मुण्डारी आग्नेय भाषा परिवार की एक प्रमुख भाषा है। उनका भोजन मुख्य रूप से धान, महुआ, मक्का, जंगल के फल-फूल मूल है। वे सूती और कंद वस्त्र पहनते है। महिलाओं के लिए विशेष प्रकार की साड़ी होती है, जिसे बारह हथिया (बारकी लिजा) कहते है। पुरुष साधारण-सा धोती का प्रयोग करते है, जिसे तोलोंग कहते है। यह भारत की एक प्रमुख जनजाति है। 20 वीं सदी के अनुसार उनकी जनसंख्या लगभग 1,000,000 थी।


How did the tribal groups live?

Till the nineteenth century, the tribals were active in various activities in different parts of the country. Some practiced jhum cultivation, some of those communities practiced jhum cultivation. Jhum farming is called nomadic farming. This type of farming is mostly done on small plots in forests. These people used to cut the upper part of the trees to bring sunlight to the ground and clean it by burning the grass and chaff growing on the ground. After this, they used to sprinkle the ashes produced by the burning of the grasshoppers on the vacant land. This ash contained potash, which made the soil fertile. They used to cut down trees with axes and scrape off the top surface of the ground with spades. Instead of plowing the fields and planting seeds, they simply scattered them in the field. Once the crop was ready, he would cut it and go to another place.
The place from where he had just harvested was lying fallow for many years.

Nomadic farmer status

The nomadic farmers mainly lived in the mountainous and forested belts of Northeast and Central India. The life of these tribal communities was based on the free movement of forests and the use of land and forests for growing crops. They could do nomadic farming in this way only. There were some hunters and gatherers. In many areas, tribal groups carried on their business by hunting animals and gathering wild products. One such community was the Khond community living in the jungles of Orissa. The people of this community used to go out on hunting in groups and used to distribute what they found among themselves.

They used to eat fruits and roots from the forests. They used the oil of Sal and Mahua seeds for cooking. They used many wild herbs for treatment and sold the things collected from the forest in the local markets. Whenever local weavers and leather artisans used safflower and palash-falli for dyeing cloth and leather. sol A flower that is eaten or used to make wine.

Few people used to cultivate in one place Many tribal tribes started farming in one place even before the nineteenth century. Instead of changing places again and again, they used to cultivate land in one place gradually, year after year. They also started using halos and gradually they were meeting. Like the Mundas of Chotanagpur, in many communities, the land was the property of the entire clan. All members of the clan were considered to be descendants of those original inhabitants. Who first came and cleaned the land. Therefore, everyone had equal rights on the land. Yet it often happened that some people of the clan gathered more power than others. Some became chieftains and the rest were his followers who were powerful, often giving their land on share rather than cultivating themselves. To the British officers, the settled tribal groups such as the Gonds and Santhals were seen to be more civilized than hunter-gatherers or nomadic cultivators. Those living in the forests were considered wild and barbaric. The British felt that it was necessary to settle and civilize them permanently.


जनजातीय समूह  किस तरह जीते थे ?


उन्नीसवीं सदी तक देश के विभिन्न भागों में आदिवासी तरह-तरह की गतिविधियों में सक्रिय थे। कुछ झूम खेती करते थे, उनमे से कुछ समुदाय झूम खेती करते थे। झूम खेती घुमंतू खेती को कहा जाता है। इस तरह की खेती अधिकांशतः जंगलों में छोटे-छोटे भूखंडो पर की जाती है। ये लोग जमीन तक धूप लाने के लिए पेड़ो के ऊपरी हिस्से को काट देते थे और जमीन पर उगी घास-फूस जलाकर साफ कर देते थे। इसके बाद वे घास-फूस के जलने पर पैदा हुई राख को खाली जमीन पर छिड़क देते थे। इस राख में पोटाश होती थी जिससे मिट्टी उपजाऊ हो जाती थी। वे कुल्हाड़ों से पेड़ो को काटते थे और कुदालों से जमीन की ऊपरी सतह को खुरच देते थे। वे खेतों को जोतने और बीज रोपने की बजाय उन्हें बस खेत में बिखेर देते थे। जब एक बार फसल तैयार हो जाती थी तो उसे काटकर वे दूसरी जगह के लिए चल पड़ते थे। 
जहाँ से उन्होंने अभी फसल काटी थी वह कई साल तक परती पड़ी रहती थी। 

घुमंतू किसान की स्थिति 

घुमंतू किसान मुख्य रूप से पूर्वोत्तर और मध्य भारत की पर्वतीय व जंगली पट्टियों में ही रहते थे। इन आदिवासी समुदायों की जिंदगी जंगलों में बे-रोक-टोक आवाजाही और फसल उगाने के लिए जमीन और जंगलो के इस्तेमाल पर आधारित थी। वे केवल इसी तरीके से घुमंतू खेती कर सकते थे। कुछ शिकारी और संग्राहक थे बहुत सारे इलाकों में आदिवासी समूह पशुओ का शिकार करके और वन्य उत्पादों को इकट्ठा करके अपना काम चलाते थे। उडीसा के जंगलों में रहने वाला खोंड समुदाय इसी तरह का एक समुदाय था। इस समुदाय के लोग टोलियाँ बना कर शिकार पर निकलते थे और जो हाथ लगता था उसे आपस में बाँट लेते थे। 

वे जंगलों से मिले फल और जड़े खाते थे। खाना पकाने के लिए वे साल और महुआ के बीजों का तेल इस्तेमाल करते थे। इलाज के लिए वे बहुत सारी जंगली जड़ी-बूटियों का इस्तेमाल करते थे और जंगल से इकठ्ठा हुई चीजों को स्थानीय बाजारों में बेच देते थे। जब भी स्थानीय बुनकरों और चमड़ा कारीगरों को कपड़े व चमड़े की रंगाई के लिए कुसुम और पलाश-परती का प्रयोग करते थे। सॉल एक फूल जिसे खाया जाता है या शराब बनाने के लिए इस्तेमाल किया जाता है। 

कुछ लोग एक जगह खेती करते थे उन्नीसवीं सदी से पहले ही बहुत सारे जनजातीय कबीले एक जगह टिक कर खेती करने लगे थे। वे बार-बार जगह बदलने की बजाय साल-दर-साल धीरे-धीरे उन्होंने जमीन पर अधिकार एक ही जगह पर खेती करते थे। वे हलो का भी इस्तेमाल करने लगे थे और धीरे-धीरे मिलते जा रहे थे। बहुत सारे समुदायों में छोटानागपुर के मुंडाओं की तरह जमीन पूरे कबीले की संपत्ति होती थी। कुल के सभी सदस्य को उन मूल निवासियों का वंशज माना जाता था। जिन्होंने सबसे पहले आकर जमीन को साफ किया था। लिहाजा, जमीन पर सभी का बराबर हक़ होता था। फिर भी अक्सर ऐसा होता था कि कुल के कुछ लोग औरो से ज्यादा ताकत जुटा लेते थे। कुछ मुखिया बन जाते थे और बाकी उनके अनुयायी होते थे जो ताकतवर होते थे वे खुद खेती करने के बजाय अक्सर अपनी जमीन बटाई पर दे देते थे। ब्रिटिश अफसरों को गोंड और संथाल जैसे एक जगह ठहरकर रहने वाले आदिवासी समूह शिकारी-संग्राहक या घुमंतू खेती करने वालो के मुकाबले ज्यादा सभ्य दिखाई देते थे। जंगलों में रहने वालों को जंगली और बर्बर माना जाता था। अंग्रेजों को लगता था कि उन्हें स्थायी रूप से एक जगह बसाना और सभ्य बनाना जरूरी है।

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